Cyklotrek Chvastejov 26.9.2010

Čas : 2: 25 hod.

Dátum : 26.9.2010

Účastnici : Jana, Lenka, Marika, Vasiľ, Laďo, Sašo

Napriek zlej predpovedi počasia, sme sa ako šestica zišli pri múzeu. Pripravení do chladného počasia sme vrchné oblečenie odložili, keďže bolo telpo, čo nás potešilo. Po krátkej konzultácii a Marikinych cukrikoch - medvedíkoch, sa vydávame na cyklotrek smer Habura. Až v Habure sa určuje smer dnešnej trasy a to Chvastejov, ako navrhol Laďo. Nemyslíme turistický  Chvastejov, ako v dávnejšom treku niekedy v máji, ale k ozajtnému Chvastejovu - osade, kde niekedy bolo pár domčekov. V Habure sa vydávame uličkou Bruklin smerom k družstvu. Prichádzame poľnou cestou k obore, kde je srnčia zver. Tu stretávame miestneho ujka s bicyklom, vracajúceho sa z lesa s podpinkami. Mal ich plné dve tašky. Robíme spoločné foto a poďho cez pole popri obore k Chvastejovu.Obrázok Jelenice, ale hlavne jeden statný jeleň /asi trinastorák/ nám pekne pózuje pred fotoaparátom. Sú to nádherne jedince, ktoré len tak ťažko v prírode vidieť. Hlasným ručaním dáva najavo, že kto je tu pánom. Ešte pár minút sa kochame nielen pohľadom na zvierata, ale aj peknými výhľadmi na Haburu a stúpame ďalej do vrchov. Veľmi dobre sme si zvolili čas, lebo poľná cesta je suchá a teda bez blata. Teda sa aj hore dobre šľapalo. Keď už niekto nestačil, tak tlačil bicykel,  pokiaľ vládal. Za oborou sme videli stlpy po elektrickom vedení, čo bolo znakom, že ideme správne. Asi kilometer  za oborou sme došli k chate, ktorá stojí na mieste pôvodnej chalupy /vidno ešte zvyšky základov/, robíme si spoločné foto, obzeráme si okolie, kde sú nasadené slivky a rôzne iné ovocinárske stromy, dosť už staré. Je tu aj torzo niejakého stroja, používaného asi k mláťačkam, ale aj ako pohon k píle. Nad chatou /ideme už pešo, len Laďo ťahá na Deme/, prichádzame cez pole k vrchu Stavenec -600m n.m., kde je aj turistický prístrešok. Marika s Janou zbierajú po poli bedle, my sa tešíme z pekných výhľadov na Kamjanu, údolie Laborca, ale aj na hraničné pásmo lesov. Aby ich bolo ešte lepšie vidieť, postupujeme po ceste ešte asi 5 min. na sever, kde sa pred nami odkrýva pekné údolie a stúpanie z neho smerom na hranicu. Vedie tade modrá turistická značka k vodojemu. V diaľke pod hranicou je vidieť staré maštalne, pozostatok z chovnej činnosti haburského JRD. Vasiľ nám vysvetľuje, ako jeho dedo tam pred asi 35 rokmi chodil na týždňovky ako pastier kráv. Z dediny to je 5-6 km pešo. V súčastnosti sa všetky lúky podhraničného pásma iba kosia, dobytka sa tu chová už málo. Cestou späť sa vydávame zasa popri obore, ale nie po ceste ako sme prišli, ale  vpravo kopcom dole k starek asfaltke, takže obchádzame oboru z druhej strany. Zjazd to je krkolomný, dievčata od polovice kopca idú s bicyklami pečo, my muži až celkom dole schádzame z bicyklov, keďže normálne sa prejsť už nedá. Do dediny  ideme pohodovo,  dobrou cestou, ešte kde-tu  v obore vidíme niejaké jelenice aj jelene. Bočnou uličkou popri cerkvi schádzame Haburu ideme rovno do ML. Pomaly sa dvíha vietor, aj keď je oblačno, stále  je teplo a bez dažďa. Urobili sme si pekný cykloturistický výstup na Chvastejov. Oplati sa to pozrieť. V lokalite, kde sme boli je veľa cyklotras pre MTB, takže nadšenci takto zameraní nemajú čo váhať. Vybláznia sa na kopcoch do sýta. A tie výhľady stoja za to.