Cyklotrek Osadné 18.7.2010

Trasa : ML/326m.n.m./- Ňagov /377/ - /455/ - Čabalovce - Výrava /368/  -  Svetlice /354/ - Vyšná Jablonka - Osadné - Hostovice - Nižná Jablonka - Svetlice - Výrava - ML

Dĺžka : 75 km

Trasa : ML/326m.n.m./- Ňagov /377/ - /455/  - Čabalovce - Výrava /368/ -  Svetlice /354/ - Vyšná Jablonka - Osadné - Hostovice - Nižná Jablonka - Svetlice - Výrava - ML

Čas :   5 : 30  - pohodové tempo

Dátum : 18.7.2010

Účastníci : Lenka, Sašo, Vasiľ, Jana, Laďo, Daša

Do treku nastupujeme pred múzeom AW. Ako prvá tam čakala nová účastička Dáša K. Laďo jej nastavuje prahadzovačku a prešmykovač, postupne prichádzajú ďalší. Sme teda tri dvojice a hor sa do Osadného. Na benzinke ešte dofukujeme kolesá a vyrážame s obavami, ako a či vôbec trasu zvládne naša nová účastníčka. Hneď prvé, ale hlavne druhé stúpanie davalo najavo, že Dáša asi tajne trénovala, lebo stúpania zvládala v pohode. Po krátkom oddychu vo Výrave pri krčme dokupujeme tekutiny, aby sa dodržiaval pitný režim, keďže na slnku bolo 36-38 stupňov. Natierame sa opaľovacím krémom, Lenka pre určité problémy s prehadzovaním mení bicykel s Vasiľom. Stretávame tu pri krčme nášho skalného "cyklistu" z Kalinova, teraz už klienta miestneho domova dôchodcov. Cesta z Výravy po križovatku do Svetlíc je úžasná a veľmi pohodová. Svetlický kopec nám dáva riadne zabrať, keďže Oskar stále nemilosrdne páli. Na kopci v chládku odpočívame, dievčatá zbierajú lesné jahody, maximálne dopĺňame tekutiny. Z kopca ideme opatrne, keďže celým úsekom zo Svetlíc ja cesta veľmi rozbitá a zaplataná asfaltovými platami. Na križovatke odbočujeme vľavo do Vyšnej Jablonky. Míňame vykosené pole, plné balov sena a bocianov. Vyšná Jablonka je rájom chalupárov, obdivujeme pekne upravené okolie chát a chalúp, zároveň konštatujeme, že ešte stále je tu veľa prázdnych domov a pozemkov. Za obcou začína stará lesná asfaltová cesta tzv. kysliková , do Osadného popod hranicu. Obrázok Začiatok cesty ako tak ujde. Krátku prestávočku /len pre foto/ robíme pri matrikárovi. Keďže je nedeľa, má zatvorené. Veríme, že samorast na jeho kancelárii s ním nemá nič spoločné. Po asi dvoch km začínajú dievčatá bicykle tlačiť, keďže stúpanie sa zväčšuje. V tieni kde tu  oddychujeme všetci, až na Vasiľa, ktorý si to s kopcom rozdal naplno. Cestou dopĺňame tekutiny, Laďovi sa podarilo nájsť aj pekný exemplár hriba osikového - červeňáka. Cestou hore Sašo relaxoval vo vodorovnej polohe na ceste a skúsil si to aj na vrchole. Príroda cestou bola úžasná, hlboké lesy, lesné hraničné pásmo a pod. Prešli sme z povodia Laborca do povodia Udavy po prekonaní stúpania 712m n.m. Zjazd do Osadnianskej doliny bol nebezpečný po spomínanej štrkovej ceste, dievčatá boleli hlavne ruky a ramena.  Prichádzame na križovatku cesty z Osadného na Balnicu. Dávame spoločné foto a prezeráme mapu na informačnej tabuli. Keďže dievčatá sú unavené, Laďo ide vľavo k hranici, ostatní schádzajú do Osadného. Cestou hore k hranici stretáva Laďo kolegov zo Sniny, ktorí boli v Cisne na festival, vláčikom /úzkokoľajkou/ sa doviezli na Balnicu, zišli dole do údolia Udavy a teraz idú cez Osadné do Sniny. Laďo došiel na začiatok turistického náučného chodníka Udava-Solinka, urobil pár záberov a vracia sa k skupine. Sninčania nás upozornili na kryptu v pravoslavnej cerkvi, ideme ju teda pozrieť, veľmi zaujímava hrobka. Je v nej pochjovaných asi 1600 vojakov z prvej svetovej vojny, iba 64 z nich  je známych. Krypta bola vybudovaná v rokoch 2004-2005, teraz slúži ako miestna atrakcia. V knihe návštev zanechávame svoje vyjadrenia s podpismi. Musíme skonštatovať, že stojí za to ju navštíviť. To isté plati o miestnom hostinci, na terase ktorého sme si dali nedeľňajší cykloturistický obed, spolu s obedňajšou kávou a zákuskami. Dievčatá nás proste rozmaznávajú.Obrázok Majiteľ hostinca bol super, keď nám ponúkol 4 druhy kávy, čapované svetlé, ale aj rezané, porozprával nám o situácii v obci. Upozornil nás na hraničný vrch Černiny /929m/, ktorý za Slovenského štátu tvoril trojhraničný bod medzi Slovenským štátom, Maďarskom a Nemeckom. Porozpávali sme sa tiež o turistike a cestovnom ruchu v obci. Pán Boris je proste rodený časník a manažer v jednom. Cítili sme sa tam veľmi dobre a vrelo odporúčame návštevu ako Osadného, tak miestneho hostinca ako aj chalupy Borovka.

Po obede a spoločnom fote ako s majiteľom hostinca tak pri drevenej soche medveďa - symbolu Rusínov /známeho tiež z filmu Osadné/, pokračujeme svoj trek do Hostovíc a Nižnej Jablonky. Svetlický vrch nám opäť dáva zabrať, tentokrát z druhej strany.  Hore už klasický oddych, kde si poniektorí ovedomuje aké dobré boli zákusky s rebarborou a bublanina, bolo ich asi priveľa. Zjazd do Svetlíc si užívame ako aj už  skôr spomínaný najkrajší úsek cesty do Výravy. Posledný krátky spoločný oddych nad Výravou a pokračujeme kopčekmi do Sterkoviec, Čabaloviec, Ňagova a Medzilaboriec.  Tradične končíme cyklotrek vo dvore pri vonkajšom posedení, preberáme trek ešte raz a tešíme sa z dnešných zážitkov. Na túto trasu sme sa pripravovali asi 3 roky, nakoniec sa nám to podarilo. Veľký obdiv parí hlavne novej členke BaLTurS - Dáške, ktorá obdivuhodne trasu 75 km zvládla bez väčšieho či menšieho zaváhania. Trasa bola čiastočne náročná terénom, ale hlavne Oskarom /rozumej slnkom/, ktorý pálil nemilosrdne. Už teraz sa tešíme na ďalšie naše spoločné cyklotreky a vrelo ich doporučujeme všetkým milovníkom cyklistiky a bicyklovania ako takého.