CYKLOTOUR 2013 - JAZERO KLIMKOWKA 1.DEŇ

TRASA : ML - ČERTIŽNÉ - JASLISKA - TYLAWA - ZINDRANOWA - TYLAWA - OLCHOWIEC - POLANY - KREMPNA - 91km

ÚČASTNÍCI : LAĎO, EDO, IVO, RADO, ĎOĎO, IVAN

ČAS :   6 HOD.

O tomto cyklotreku na niekoľko dní sme rozhodli už minutý rok, po našom putovaní po Bieszczadoch k Solinským jazerám. Po niekoľkých pokusoch som určil termín na CYKLOTOUR 2013 – JAZERO KLIMKOWKA  na 15-18.8.2013. V utorok 13.8. sme sa stretli a porozprávali si detaily celého putovania. Jasná bola trasa k jazeru Klimkowka. Cestu naspäť dohodneme až na mieste, lebo bolo viacero návrhov ako a kade sa vrátiť domov. . Telefonicky sa k nám pridal aj Ivo zo Stropkova. Takže „kolo Andrija“ sme sa stretli vo štvrtok ráno o 8:00, podozrivo sme prišli všetci dosť presne a to Rado s bratom Ivom, Ďoďo, Laďo, Peťo a Edo. Po spoločnom odfotení sa ideme smer Čertižné. Na konečnej za obcou sa prvýkrát premasťuje pískajúca reťaz Radovi, samozrejme povereným  je Edo. Cestu na hranicu nám trochu zaprášili traktory, ktoré  išli na Poľsku stranu pre balíky sena. Len ja a Edo sme trasu do Jaslisk poznali dokonale, ostatní štyria to išli prvýkrát. V Jasliskach sme zistili, že Poliaci majú štátny sviatok, to teda znamenalo, že budú mať predĺžený víkend. Nevedeli sme, že naše putovanie sa bude negatívne niesť v  duch predĺženého Poľského víkendu.  Pri ceste z Jaslisk do Tylawy ma prezvonil Ivo B. , čo bolo p1260994.jpgznamením, že je na Duklianskom priesmyku. Stretli sme sa teda v Tylawe a už siedmi sme išli do Zindranowej pozrieť skanzen Lenkowskej /rusínskej/ kultúry. Ja  s Edom sme vedeli o čo ide, ostatným sa to ale tiež páčilo. Cestou späť sa ešte musel Ivo Ž. vrátiť, lebo Ďoďo ho upozornil, že ide bez prilby. Počkali sme ho pri malej hrádzi pred Tylawou. Odtiaľ putujeme už smer Olchowiec. Najprv ale za Mszanou bol pekný stupak, ktorý pokračoval za kližovatkou na Poľany a Krempnu. Asi po dvoch kilometroch odbočujeme vľavo na Olchowiec, kde zjazdom dole prechádzame osadu Ropianka s ropným čerpadlom pri ceste. Schádzame do Olchowca. Je tu niekoľko odbočiek, ale my ideme pozrieť najprv drevenú cerkev  cestou cez pekný kamenný klenbový most. Drevené cerkvi nás budú sprevádzať celým naším putovaním. Tu sa rozhodujeme, že ideme cez Polany do Krempnej a tam budeme hľadať ubytovanie. Najprv ešte na konci Olchowca ideme pozrieť do kolonie Olchowiec drevený dom – muzeálnu izbu. Stretávame tu niekoľko turistov. Drevenica pod slamou aj s prostredím stála za návštevu. Škoda len že nebola otvorená. Údolím popri potoku prichádzame do Poľan , odbočujeme vľavo do Krempnej.  Na začiatku Krempnej je miesto na kempovanie, odbočujeme teda tu, sadáme k stolu a dávame si svoje prvé jedenie. S plnými žalúdkami  ideme ďalej, keď tu po pár sto metroch je na pravej strane cesty  postavený nový kostol a za ním drevená cerkev z r. 1780. Je otvorená, tak sa ideme pozrieť dnu, samozrejme do návštevnej knihy lepím našup1270048.jpg vlajočku aj s popisom našej akcie. Po prehliadke ideme do mestečka pohľadať  jazierko, ktoré nás upútalo na mape.  Prichádzame k jazierku, či jazeru, kde je veľká slávnosť, niečo ako festival. Veľa áut, veľa ľudí, veľa stánkov a pod. Pýtame sa preto „stražakov“ na ubytovanie, aby nám poradili. Poslali nás na jednu stranu do kopca, že tam sú noclegy. Vyšľapali sme si to, ale všetko bolo obsadené, keďže v mestečku je slávnosť  „Rodinný piknik nad zálivom“. Domáci nás posielali do ďalšej dediny, že tam možno bude ubytovanie. Ja som ešte navrhoval chatky nad zálivom, ktoré stražaci tiež spomínali, ale rozhodli sme  sa nakoniec putovať ďalej. Po dvoch km sa stretávame so skupinkou cyklistov, ktorí nás poslali vpravo na konečnú do Welkej Swiatkowej, kde majú a pripravujú pstruhy, a majú tam tiež ubytovanie.  Na konečnej bola plná reštaurácia vonku a obsadené nocľahy.  Sme znechutení. Aj tu nám hovoria, že sú plní kvôli predĺženému víkendu a slávnosti v Krempnej.  Vraciame sa preto späť do Krempnej a pokúsime sa hľadať ubytovanie tam. Cestou skúšame všetky miesta, kde bolo označené „noclegy“. Jeden pán nám ale povedal, že nad zálivom majú asi 100 miest kapacitu, takže tam by sme mali niečo nájsť. Pôvodne naplánovanú trasu už riadne predĺžujeme a sme stále bez nocľahu. Keďže ideme bez spacákov, nevyzerá to dobre. Prichádzame opäť k jazeru, na jeho konci za hrádzou stúpame strmo vpravo hore hľadať niečo na prespanie. Jeden pokus aj s chatkami nevyšiel. Prichádzame k ďalšiemu, je zatvorené, ale informácie nám poskytujú v Bieszczadskej krčme. Máme šťastie, je voľná päťmiestna chatka, kočka je ochotná nám dať ešte paplony naviac, aby sme si  mohli posteliť aj na zemi  a v pohode prespať. Máme neuveriteľné šťastie, keďže asi piatich minútach po nás prišli ďalší záujemcovia, ale posledná chatka už bola naša. Podarilo sa to okolo siedmej večer. Bola to už hrozná situácia, keďže pri jazere bola aj riadna kosa. Po ubytovaní  a osprchovaní  sa si dávame večeru s pivkom, traja toho majú dosť, idú spať na chatku č.5, štyria ideme už za tmy k jazeru skratkou pozrieť si festival. Je desať večer a my sme skoro odpálili ohňostroj /postavený na našej skratke/,  preto sme museli  počkať asi 15 min. na jeho odpálenie a až potom sme mohli prejsť na druhú stranu jazera, kde boli stánky a vystúpenie skupín aj s tanečnou zábavou pod holým nebom. Boli sme tam asi hodinku, zábava v plnom prúde, a kosa tiež. Preto sme sa vrátili späť na chatku. V prvý deň po viac ako 90 km sa to nakoniec dobre skončilo, hlavne čo sa týka ubytovania.

/komentár L.M./

CELÁ TRASA 1. DŇA TU : www.bikemap.net/sk/route/2209379-cyklotour-2013-jazero-klimkowka-1/