Cyklotrek BRODY 9.6.2013

TRASA : ML - PALOTA - RADOSZYCE - KOMANCZA - RZEPEDŽ - DUSZATYN - SMOLNIK - LUPKOW - TUNEL - PALOTA - ML

DLŽKA : 63 KM

ÚČASTNICI : VASIĽ,  EDO A LAĎO

ČAS :   4: 30 HOD.

O desiatej sa schádzame pod lipou pri múzeu. Prišiel aj Rado so svojím šesťročným synom Adamom, aby nás vyprevadili. Traja, v zostave Vasiľ, Laďo a keksikmi zasobený Edo sa vydávame na dnešný cyklotrek. Cestou sme dobehli Rada s Adamom, ktorí nás sprevádzajú ďalej. Adam ide ako „fras“, prekonáva sám seba, keďže doposiaľ chodil p1250558.jpgdo Vydrani, teraz ide s nami až k prístrešku pri palotskom moste. Tu si robíme na pamiatku ešte skupinové foto a v trojici mierime na Laborecký priesmyk. Pri oddychu v priesmyku riešime ďalší postup trasy. Schvaľujeme návrh trasy cez Komanczu a Rzepedž cez Duszatyn do Smolníka cez brody. Pri zjazde z hranice stojíme na čerstvú vodu z prameňa. V Radoszyciach zasa ideme pozrieť drevenú gr.kat. cerkev, ktorú je vidieť z hlavnej cesty. Celý areál je na kopci. Vstup tvorí murovaná a veľmip1250573.jpg zaujímavá zvonica. Cerkev sv. Dimitrija z r. 1868 je momentálne v rekonštrukcii. V jej areáli stojí aj „100-500“ - ročný strom a dub ani lipa to nieje. Tento velikán je chránenou prírodnou pamiatkou. Po asi pol hodine (prehliadku areálu každému vrelo doporučujem) odchádzame do Komanczi. Tá je z polovice rozkopaná, rekonštruuje sa cesta v dĺžke cca 10-15 km, vrátane mostov. Takto po rekonštruovanej ceste prichádzame do Rzepedža, s Vasiľom ideme kúpiť nejaké keksiky, Edo zatiaľ opravuje pred obchodom defekt. Po oprave a krátkej prestávke hneď za obchodom odbočujeme vpravo na Duszatyn. Míňame drevospracujúcu firmu /vľavo od cesty/ s haldami dreva, ktoré sa polievajú. Cesta je p1250683.jpgvýborná, asfaltová s drobným štrkom na povrchu. Po asi 1,5 km prichádzame k prvému brodu. Aj keď stav vody je o niečo vyšší ako normálne, Vasiľ sa odhodlal prejsť brod ako prvý. My dvaja sa pre istotu vyzúvame, lebo Vasiľ má už botasky mokré. Ja prechádzam na bicykli na boso, zatiaľ čo Edo ide s bicyklom pešo, kričiac, že mu voda berie bicykel, preto ho cez vodu prenáša. Za prvým brodom si dávam ploché kamene na pedále pod nohy, aby som mohol takto ísť ďalej bez obúvania. Čaká nás ešte päť brodov. Za tretím brodom míňame konský povoz s turistami.p1250709.jpg Prechádzame prielom rieky Oslawa pod Duszatynom. Po krátkom stúpaní je vpravo pekná výhľadka na oblúkový most úzkokoľajky a na pereje rieky. Poliaci si na tomto úseku dali záležať, lebo cesta a jej okolie je veľmi dobre upravené. Okolo cesty sú zvodidla po dĺžke niekoľko kilometrov. Prejazd štvrtým brodom sa mi stal osudným, lebo som sa veľmi sústredil na kamene na pedálach a pri zábere sa šmyklo zadné koleso a bol som hneď vo vode. Pri páde sa mi uvolnila ľadvinová kapsa. Našťastie mi ju Vasiľ chytil a doniesol. Hneď som povyberal baterky ako z mobilu tak aj z foťaka. Posledné dva brody už zvládol na bicykli aj Edo. Prichádzame do Smolníka do Zagrody Chryszczata. Ako prvé si idem rozvesiť mokré veci, aby sa usušili. Zároveň si na vedľajšom stole pripravujeme nedeľný obed. Zatiaľ nám domáci doniesol „jontový“ nápoj na osvieženie. Po asi trištvrťhodinovom odpočinku sa balíme a vydávame na cestu domov. Z hlavnej vesty za mostom odbočujeme vľavo a starou cestou prichádzame do Nowého Lupkowa, putujeme ďalej starou cestou k mobil8.6.2013-028.jpgtunelu, ktorý prechádzame pešo na našu stranu. Za tunelom si Edo čistí svoje za.... tenisky, spievajúc si text : mám ja topánky, ale zasrané, vitaj chlopaku v Slovenskom štáte.

Zjazd od tunela do Paloty je krkolomná, ešte si dopĺňame pramenitú vodu spod tunela. Dojazd z Paloty do ML je už labužo. Končime u Eda na dvoje opäť s „jontovým nápojom“ vo fľaši. Podávaný k tomu bol aj koláč, ktorý nám Edo nabalil aj domov. Trasa sa vydarila až na to nechcené kúpanie. Určite si to ešte niekedy zopakujeme.

TRASA TU :  www.bikemap.net/sk/route/2173476-cyklotrek-brody-cez-rzepedz/#gsc.tab=0