CYKLOTOUR 2014 "KAMIENIEC"

ÚČASTNICI : LAĎO, ĎOĎO, RADO, JAKUB A EDO

ZA 5 DNÍ PREJDENÝCH 290 km, NASTÚPANÝCH cca 2550m,

TURISTICKO POZNÁVACIE TEMPO, PRVÝ DEŇ 53km, DRUHÝ DEŇ 78km, TRETÍ DEŇ 58km, ŠTVRTÝ DEŇ 51km a PIATY DEŇ 50km

Kamieniec je zrúcanina hradu – zámku, ležiaceho  severozápadne od Krosna asi 15 km. Podľa toho som nazval tohtoročné putovanie po Poľsku – Cyklotour 2014 „KAMIENIEC“. Asi tri týždne pred samotnou akciou sme sa stretli, aby sme prešli trasu a určili termín. Tohto roku to vyšlo na 23.7-27.7. Zo zdravotných dôvodov som odložil štart o hodinu, teda o  desiatej sme sa zišli štyria „kolo Andrija“, Rado, Ďoďo, Jakub a ja. Na začiatok trochu váhania kvôli dažďu, ale nakoniec vyrážame. Začína poprchávať. Prvá zastávka je už pri „štátnom majetku“, ďalšia už aj s odpočinkom na hraničnom prechode v Palote. Dávame si pršiplášte a korigujeme trasu. Meníme Turzansk za Smolník. Takže z Radoszyc smerujeme do Smolníka, kde v záhrade Chryszczata odpočívame a obedujeme. Prezrieme si aj rozšírené priestory

„reštaurácie“ . Putujeme ďalej cez Mikow a sedlo Žebrak s výškou 816m. V prístrešku na vrchu krátky oddych po náročnom stúpaní, kde bol úsek so zvezenou cestou aj padnutým stromom. Jakuba zasvecujeme do zjazdu zo Žebráka, cesta je s veľmi zlým povrchom a za dažďa o to horšia. Zastavujeme sa až na vodu pri minerálnom prameni Rjabe. Do Baligrodu k Mariuszovi prichádzame okolo piatej poobede. Prvý nocľah sme mali za 40 zlotých /10€/ ale s kompletným servisom. Keďže sme boli trocha mokrí a obuv tiež, v sušičke nám pani domáca dala  vysušiť oblečenie a obuv sa sušila v kotolni. Večer okolo šiestej ešte volal Edo, že ide za nami. O deviatej už volal, že sa premoknutý vracia od studničky naspäť domov, možno to skúsi na budúci deň. Po pokojnej noci ráno stávame okolo ôsmej hodiny. Ešte večer som nakúpil potraviny na raňajky, takže stôl bol plný a bohatý. Jedli sa aj domáce zásoby, aj sladkosti s čajom a samozrejme káva tri v jednom. Okolo desiatej odchádzame od Mariusza dole na Lesko. V Nowosiolkach sa zastavujeme pri drevenom kostole. Zaujímavosťou je spôsob jeho postavenia. Keďže veriaci v sedemdesiatich rokoch nemohli dostať stavebné povolenie, vysadili pri ceste kukuricu a keď tá vyrástla do výšky, vzadu za ňou za jednu noc postavili drevený kostol. Keď to úradníci zistili, museli vydať stavebné povolenie dodatočne, pretože kostol odstrániť nechceli /alebo sa báli Božej nemilosti, či nemilosti veriacich?/. Terajší kostol je už po rozsiahlej obnove a vyzerá ako nový. V Hoczewe odbočujeme vpravo cez most do kopca. Prichádzame až do Sriednej Wsi k drevenému kostolu. Tu máme krátky odpočinok, neprší ale občas poprcháva, pršiplášte sú ale odložené. Trochu blúdime po dedine, aby sme našli cestu k rieke San, ktorú chceme prejsť. Nakoniec sa k rieke dostávam sám, keďže brod nie je a aj stav vody po dažďoch je o niečo vyšší ako obyčajne, meníme plán cesty a do Leska sa vraciame späť po hlavnej ceste cez Hoczew. V Huzeloch prechádzame železným mostom na druhú stranu do Leska. Navštívime najprv zámok, ktorý leží vpravo od cesty pri vstupe do Leska. Je pekne zrekonštruovaný a momentálne poskytuje ubytovanie ako hotel. Musí to byť zaujímavé spať na zámku. My však takýto záujem nemáme a po krátkej „svačinke“ ideme cez Lesko nájsť za mestom skaly Kamieň Leski. Došli sme k baru pod kameňom.

Zatiaľ čo Rado ostal opravovať zadnú brzdu, my traja odchádzame do lesíka nájsť skaly. Už po pár desiatkach metrov prichádzame k najväčšej z nich. Sú na nej nabité skoby a rôzne lezecké prvky, aby bola zdolateľná. Skalný priestor vyzerá úžasne aj s náročným previsom. Po pár fotografiách sa vraciame späť a vtedy sa riadne rozpršalo. Nenútene si dávame prestávku na obed, čaj, kávu. Po prejdení dažďa odchádzame do Leska, aby som kúpil mapu oblasti nad Bukowskom a okolie Krosna. Zároveň kupujem tabletky od bolesti, lebo začínajú moje problémy s pravým kolenom. Mapa nie je podľa mojich predstáv, ale dúfam, že postačí. Jakub si tiež kupuje poplastovanú mapu Bieszczad. Rado opäť nastavuje zadnú brzdu. Odchádzame z Leska cestou, ktorou sme prišli, späť cez most do Huzel a tu hneď odbočujeme vpravo. Tabletka, ktorú som zobral ešte nezačala účinkovať, preto  koleno cítim stále viac a viac. Cesta je s vynikajúcim povrchom, úzka stúpa hore do sedla. Po asi kilometri stúpania už schádzam z bicykla, koleno už nemôžem pre bolesť ohýbať a mám obavu, ako budem pokračovať ďalej. Na kopci ma však partia čaká. Až teraz začína tabletka účinkovať. Po krátkom oddychu nasleduje zjazd do Tarnawy Gornej, nádhera. Smerujeme do Tarnavy Dolnej, čakáme na semafore z dôvodu rekonštrukcie cesty. Prichádzame zrekonštruovaným úsekom na začiatok Zagorzu. Radovi a Jakubovi sa dole išlo v pohode, preto nestihli odbočiť na Morochow. Po pár sto metroch sa „obačili“ a vrátili sa späť. Počasie je na cyklistiku ako stvorené, len to nezakríknuť. Trasa vedie viac-menej ako po náhornej plošine. Prichádzame na križovatku, odbočujeme na Morochow, hoci do Bukowska by asi bolo bližšie odbočiť na Sanok. My sa však držíme nášho itinerára. Asi sme dobré počasie zakríkli, lebo pri zjazde v Morochowe sa tak rozpršalo, že sme boli nútení zastaviť v búdke autobusovej zastávky. Využívame nútenú prestávku na jedenie ešte domácich zásob.  Bukowsko je pred nami asi 20 km. Po ustání dažďa a najedení sa vydávame ďalej. Nie však na dlho, lebo po pár desiatkach metrov Radovi strelilo

zadné koleso. Došlo k roztrhnutiu plášťa v mieste pri ráfe v dĺžke asi 5cm. Rado sa už zmieril s ukončením svojho bicyklovania. Ja však nachádzam asi 12cm kúsok starého plášťa, ktorý nosím na takého nehody. Opravujeme pri miestnej krčme zadné koleso, prehadzujeme plášte s predným kolesom. Podarilo sa všetko opraviť a spojazdniť Radov bicykel. Asi zadná brzda bola príčinou roztrhnutia plášťa.  Miestny „štamgasta“ nám doniesol teplú vodu a mydlo z krčmy, aby sme si umyli ruky, ktoré boli sivočierne až po lakte. Pokračujeme teda ďalej, ešte počas cesty sa dofúka zadné koleso a zastavujeme sa v Mokrom pozrieť lávku cez Oslawu. Po pár km prichádzame na hlavnú cestu Komancza-Bukowsko. V Karlikowe ideme pozrieť k lyžiarskemu vleku, stravovacie a ubytovacie zariadenie sú však zatvorené, preto pokračujeme do Bukowska. Všímam si popri ceste 2-3m vysoké /asi cudzokrajné/ rastliny, podobné rastlinám rasce poľnej, len vo velikánskom vydaní. V okolí Bukowska prírodnú panorámu dotvárajú vrtule veterných elektrárni. Do dnešného cieľa prichádzame okolo siedmej večer. Máme problém zabezpečiť ubytovanie. V obchodíku pri kruhovom objazde nám pani poradí, kde môžeme nájsť nocľah. Smerom na Rimanow nachádzame vpravo pri ceste tabuľku Agroturzytyka. Ďoďo ide preskúmať možnosť ubytovania. Sú obsadení, ale pani je ochotná nám nájsť ubytovanie v okolí. Idú teda s Ďoďom do blízkych susedov a darí sa nájsť nocľah na tej istej ulici. Zatiaľ čo Jakub s Radom vybaľujú batožinu, ja s Ďoďom ideme do obchodu nakúpiť potraviny na večeru a raňajky. Kupujeme aj fľašu Gorzskej, aby sme domácu pani pohostili za jej ochotu ubytovať nás. Cena 25 zlotych za osobu je výborná, preto si pani zaslúži aj niečo naviac. Ďoďo ako v minulosti tak aj teraz sa ujíma večere a pripravuje praženicu. Telefonicky sa ozýva Edo, že je na ceste do Karlikowa. Večer okolo desiatej prichádza k nám do Bukowska, takže už sme piati. Domáca pani nám priniesla pečený perník a pečené závitky s mestom. Opäť si zaslúži pohárik gorzskej.  Sedíme dlhšie do noci, rozoberáme doterajšiu prejdenú trasu, ale hlavne naše ďalšie putovanie už s Edom. Tretí deň po výdatných raňajkách na našej izbe pokračujeme ďalej podľa itinerára. V Nagorzanach prejdeme okolo ruin kostola vľavo od cesty, cez Nowotaniec prichádzame do Sieniavy, kde oddychujeme pri hrádzi vodnej nádrže. Cesta vedie po hrádzi, obdivujeme jej výšku a jazero celkovo. Škoda len, že je ako jazero, tak prístup k hrádzi oplotený. Fotky robíme len z mosta a jeho okolia. Zastavíme sa ešte pri kostole s veľmi podivnou architektúrou. Je postavený z tehál, tvarom a hlavne priečelím veľmi netradičný. Po hlavnej ceste na Sanok sa dostávame do Beska, na jeho začiatok a hneď odbočujeme vľavo na Milczu. Aj tu za dedinou stoja po ľavej strane veterné turbíny. Popri riečke Wislok sa dostávame do Haczowa. V miestnej pizzerií si objednávame pizze s pivkom a na terase v chládku obedujeme a odpočívame. Asi po hodine vyrážame na

Krosno, ale ešte ideme pozrieť drevený kostol /za novým murovaným kostolom/ zo 14. storočia. Zapisujeme sa do knihy návštev,  meditujeme a obdivujeme interiér kostola. Nasadáme na bicykle, začína pršať, vraciame sa späť do mestečka. Asi 20 minútový hustý dážď prečkávam pri kostole pod veľkým smrekom, zatiaľ čo ostatný sú v búdke na autobusovej zastávke. Je teplo, dážď osviežuje povetrie. Po jeho ukončení pokračujeme na Krosno, presnejšie do Korczyny. Zjazd z Krosczienka Wyžniego sa pre Rada stáva opäť osudným. Opravované koleso-predné opäť nevydržalo a strelilo. Do Korczyny ide asi 1,5 km pešo. Rozdeľujem „bojové“ úlohy. Základňou sa stáva autobusová búdka pri vstupe do mestečka. Jakub ostáva v čakárni čakať Rada, Edo odchádza do Krosna kúpiť dušu a plášť a ja s Ďoďom ideme hľadať ubytovanie. Dlho sa nám nedarí nájsť niečo na nocľah, nevidíme skoro žiadne pútače na Noclegy. 2-3 krát prechádzame centrom mestečka, už sme nakrútili asi 10 km a stále nič. Nakoniec sme dostali tip na ubytovanie, ktoré bolo blízko našej „základne“. Asi po hodine sa schádzame pri zastávke, Ďoďo ide zatiaľ do domu. Všetko nakoniec dopadlo veľmi dobre, koleso sme opravili, dušu a plášť vymenili, Ďoďo vybavil super nocľah. Witold Wójtowicz a Renáta nám poskytli ubytovanie napriek tomu, že skoro ráno odchádzali do Maďarska na termálne kúpaliska. Zabezpečili svoju matku, aby nás na druhý deň vyprevadila a prevzala dom. Po vybalení sa odchádzame do mestečka, najprv na benzinku do umyvárne, kde nám Rado vystriekal bicykle od blata. Potom na pivo a nakúpiť potraviny na večeru a raňajky. Večer sme sa s domácimi ešte pozhovárali a rozobrali cestu k zrúcanine hradu Kamieniec.    Spíme v štyroch veľkých izbách, proste kráľovsky. Napriek tomu, že domáci už dlhšie oficiálne neponúkajú ubytovanie, v našom prípade urobili kvôli nám výnimku, čo nás nesmierne potešilo. Aj touto cestou ďakujeme sympatickému mladému páru. Na druhý deň zbalenú batožinu nechávame pod domácim prístreškom. Po včerajšej sprche bicyklov ráno ešte premažeme reťaze Radovým sprejom. "Náhradná" pani domáca nás vyprevádza  s informáciou, že nás čakajú „dobré“ kopčeky. A mala pravdu. Ešte že sme išli na ľahko, bez batožiny. Ideme opäť cez centrum Korczyny, odbočujeme  pri kostole vpravo na Rzeszow a po kilometri odbočujeme vľavo. Tu je už prvá smerová tabuľa k zrúcanine, už sa nestratíme. Po dvoch náročných stúpaniach sa nám objavuje nádherna panoráma so

zrúcaninou Kamieniec a v pozadí za hradom pieskovcové skaly rezervácie Przadki. Tak toto je náš tohtoročný cieľ putovania. Prichádzame na hrad, víta nás pani pri pokladni, kupujeme lístky na vstup a ja ešte aj mapu poviatu Krosno. Na nádvorí sa k nám prihovorí Miroslav z Čiech. Rozprávame sa o Karpatsko-Dukelskej operácii z konca druhej svetovej vojny. Miro s kolegami pripravujú turistického sprievodcu po území spomínanej operácie a chcú tam doplniť aj cykloturistické trasy. Na území Slovenska ide o územie od Kalinova až po Údolie smrti resp. po Bardejovský okres a zhruba v takom rozsahu na poľskej strane. Viac o tom je na : www.dukla1944.com. Hrad Kamieniec bol postavený ako obranná pevnosť v 14-tom storočí. Viac informácii o hrade tu : zamekkamieniec.iq.pl . Prešli sme celým hradom, porobili pár fotiek, aj s „dobovými“ rekvizitami a odchádzame pozrieť pieskovcové skaly. Prichádzame k rezervácii, bicykle nechávame na malom parkovisku vedľa cesty pri zvodidlách. Pešo stúpame do lesa

a po pár desiatkach metrov prichádzame k prvým skalným útvarom, potom k druhej skupine skál a nakoniec k trete. Obišli sme to asi za hodinku, Skaly pripomínajú Teplicko-Adršpašské skaly na severe Čiech, ale nie tak rozsiahle. Napriek tomu stoja za návštevu a sú len asi 10 km severne od Krosna. Od skál sa spúšťame dlhým zjazdom serpentínami až do Korczyny. Balíme batožinu a odchádzame do Krosna, aby sme sa v centre „na rinku“ naobedovali. Po hodinovom oddychu a dobrom obede odchádzame z Krosna na východ popri železničnej trati do Ležan, potom cez Targowiska a lesom do Widacza. Aj tu sú všade po okolí veterné turbíny. Cez Wroblik Krolewski a Ladzin ideme do Rimanowna. Riadne šlapeme, lebo nás ohrozuje búrka, od severu sa k nám blížia tmavé mračná, hrmenie a blesky. V Rimanowe odbočujeme vpravo na Klimkowku. Akonáhle sme odbočili z hlavnej cesty do Klimkowky, začína pršať. Útočisko sme našli v miestnom bare, kde si dávame pivo a nealko a zároveň sledujeme Tour de France – časovku. Po pol hodine dážď ustál a my pokračujeme do Ivonicz Zdroja dobrým stúpaním cez kopec. Pri zjazde nachádzame prvé miesta na ubytovanie, ale na naliehanie Rada schádzame až do centra kúpeľov. Po hodine a pol túlania sa po kúpeľoch márne zháňame nocľah, všetko je obsadené. Aj preto, že tu sú dni Iwonicz Zdroja. Na miestnom amfičku je vystúpenie akejsi kapely, viacero stánkov v areáli ponúka občerstvenie. My ale stále nevieme, kde budeme spať. Ja s Edom a Jakubom sa vraciame späť a stúpame na kopec, aby sme našli ubytovanie. Darí sa mi nájsť celkom slušné ubytovanie v rodinnom penzióne – Polaris. Ponúkli nám dve izby s WC a sprchou za 35 zlotých na osobu, k tomu odloženie bicyklov do garáže, kedy si domáci pán vytiahol Oktavku vonku pod stromy, len aby sme mali dobre odložené bicykle. Na večeru odchádzame dole do mestečka, aby sme ochutnali miestne špeciality. Ešte sme nakúpili potraviny na raňajky a po krátkej prechádzke kúpeľmi sa vraciame na Polaris.  Máme pred sebou posledný deň nášho cykloputovania. Raňajkujeme na terase, slniečko a blankytné nebo bez mráčika. Žeby konečne deň bez dažďa?  Po zbalení sa ideme opäť cez kúpele a ich pešiu zónu, popri amfičku stúpame hore do sedla, kde má byť odbočka do Baluczianky. Miestny ujko nás navedie na správnu odbočku, ktorá vedie cez

les a dlhým stúpaním sa dostávame až na vrchol hrebeňa nad dedinou. Schádzame k drevenému kostolíku, ktorého exteriér sa rekonštruuje a kostolík je zatvorený. Škoda, lebo zvonku vyzerá veľmi pekne. Tu sa rozhodujeme, že ideme ešte pozrieť do kúpeľov Rimanow Zdroj. Prichádzame v čase, kedy sa na kolonáde koná burza starožitností. Odkladáme bicykle v parku pri lavičke a ideme sa kochať starožitnosťami a rôznymi zaujímavými, starými „haraburdami“. Prišla obedňajšia hodina a keďže sme vyhladli, na odporúčanie Rada si pod dreveným prístreškom objednávame nálesniky, čo sú palacinky. Vyzerajú veľmi chutne. Akonáhle sme dostali palacinky, spustila sa taká búrka s vetrom, dažďom a krúpami, že si takú už dlho nepamätám. Pomaly ako prietrž mračien. Asi po hodinke všetko ustálo a my sa vydávame na cestu domov. Po prejdení 4-5km prechádzame po búrke ani chýru ani slychu. Cesta bola suchá a potoky s čistou vodou. Zjavne išlo len o lokálnu búrku. Krátku prestávku si dávame po stúpaní za Krolikom Polskym a ďalšiu krátku pri kostole v Jasliskach. Krátky a slabý dáždik nás chytil ešte pri stúpaní na hranicu. Pri prístrešku na hranici sa všetci čakáme. Gratulujeme si navzájom, že sme v zdraví a pohode zvládli celé päťdňové putovanie. Pri zjazde do Medzilaboriec nás ešte raz chytí 10 minútová lokálna búrka v Habure, len tak-tak sme sa ukryli v búdke pri zastávke. V Borove po daždi ani stopy, cesta je suchá a v Medzilaborciach tiež pekne sucho. Ideme rovno na terasu Luny, aby sme zhodnotili celú Cyklotour 2014 – Kamieniec. Ešte spoločné foto s dobre načapovaným pivkom a .... máme to za sebou. Ďakujem vám chlapci za účasť a vzájomnú pomoc. Jakub bol nadmieru spokojný, bol najmladším účastníkom a zvládol trasu v pohode, Rado nám robil zábavu ako vždy, Ďoďo sa staral viac-menej o kuchyňu, Edo zabezpečoval servis a ja spoločný bank, nákup potravín, plán trasy a pod. Každý sa vedel s ostatnými o niečo podeliť, aby sme dosiahli svoj spoločný cieľ. A tým nebol len Kamieniec a prírodna rezervácia Prziadki ale hlavne dobre si zabicyklovať, objaviť nové zaujímavosti, oddýchnuť si a vychutnať aktívny oddych. Tento rok sme mali šťastie na ľudí. Počnúc Mariuszom a jeho pani v Baligrode /ponúkli nám kompletný servis/, pokračujúc pani v Bukowsku a mladým párom v Korczyne na Akcjovej ulici, až po penzión Polaris  a ochotou domácich pri ubytovávaní nás cykloturistov. A to všade sme boli len na jednu noc. Verím, že by sme takto pochodili aj na našom území, len neviem, či za také peniaze. Poliaci to stále vedia. Takže „partio“,  o rok opäť na viacdňovom cykloputovaní po Poľsku. Už teraz sa teším.

Komentár Laďo Mulik

TRASA TU:  www.bikemap.net/sk/route/2663815-cyklotour-2014-kamieniec/#/z10/49.29736,22.26448/terrain