CYKLOTÚRA BARDEJOV - KRYNICA 8.2014

TRASA :  BARDEJOV - ZLATÉ - SVERŽOV - KUROV - KUROSKÉ SEDLO - TYLICZ - KRYNICA-ZDRÓJ - TYLICZ - KUROVSKÉ SEDLO -  TARNOV - ROKYTOV - MOKROLUH - BARDEJ   - 69 km,

ÚČASTNÍCI : LAĎO, EDO, VIŤO, SEŇOR, JAKUB, IVAN

ČAS :   6,5 HOD.

V nedeľu 10.8. nakládame ráno o 7:15 "kolo Andrija" bicykle do dodávky. Ešte jeden telefonát Ivovi do Stropkova a vyrážame piati po stopách nového dobrodružstva. A že to bude stáť za to, netušili sme. Nálada bola dobrá, seňor nám svojimi poznámkami s Edom spríjemňovali cestu. Po naložení Iva, prichádzame do Bardejova k športovej hale okolo deviatej. Skladáme bicykle a balíme sa na cyklotúru. Počasie je zatieľ v pohode. Nič  nenasvedčuje tomu, že by sa to malo razantne zmeniť. Cyklotrasa, ktorú sme si naplánovali, bola oficiálne otvorená v septembri minulého roka. Prvá tabuľa a teda začiatok trasy je na parkovisku pri spomínanej športovej hale. Ivo s Edom odbehli ešte do hypermarketu niečo kúpiť na cestu a vyrážame v šestici

na trasu. Ideme po modrej značke "C" krátko popri Topli, potom hlavnou cestou za mesto a odbočujeme do doliny Mníchovského potoka. Cesta lesom je príjemná, mierne stúpanie ide v pohode. Krátko oddychujeme pri prvom odpočívadle. Veľmi pekný prístrešok, kvalitne urobený. Odbočujeme vľavo na obec Zlaté. Prekonávame prvé ťažšie stúpanie. Hore sa nám naskytnú krásne výhľady na okolité kopce a doliny. Schádzame do Zlatého, kde v obci obdočujeme vpravo cez ďalší kopec do Sveržova. Opäť pekné výhľady. Ako prvá, tak aj táto druhá spojnica medzi obcami je stará asfaltová cesta, ešte z čias sociku. Na konci Sveržova je ďalší prístrešok pri kaplnke. Krátko oddychneme a konzumujeme Viťove "zberanky", ináč veľmi

chutné. Odtiaľ vpravo stúpame poľnou kamenistou cestou na ďalší kopec. Zatiaľ najhoší povrch. Prichádzame na pole, kde míňame pasúce sa stádo kráv, prechádzame poľnou trávnatou cestou a schádzame popri žite k tretiemu prístrešku, ktorý je pri štátnej ceste na hranicu vedľa obce Kurov. Asi 15 minútový odpočinok na dopĺnenie tekutín a nejaký keksík k tomu. Hlavnou cestou a záverečným stúpaním sa dostávame na štátnu hranicu k štvrtému prístrešku a teda konečného úseku cyklotrasy na našom území. Po náročnom stúpaní je oddych o niečo dlhší, Kurovské sedlo vo výške 680m dalo zabrať. Zjazd  z hranice do Muszynky a Tylicza je mierny, čo nás teší, že stúpanie naspäť bude ľahšie. V Muszynke míňame drevený kostol. Cesta so semafórmi  je vo výstavbe, ale my ich neberieme do úvahy, keďže sa úsek dá prejsť v pohode. Aj v Tyliczu je drevená pravoslávna cerkov. Tu odbočujeme vľavo na Krynicu a opäť stúpanie. Z kopca dole prechádzame niekoľkými ostrými serpentínami a schádzame do Krynických kúpeľov. Obdivujeme miestnu architektúru, dostávame sa do

parku na oddych a samozrejme, aby sme niečo zjedli. Park je plný ľudí, rodiny s deťmi na prechádzke, celkovo to tu žije. Vedľa parku sme si našli miesto pod prístreškom a objednali "pár pif". Viťo nám to zatiahol. Dávame si ešte zmrzlinu a po krátkej prehliadke a nákupe minerálky odchádzame domov. Rozhodli sme na návrat inú trasu, aby sme obyšli serpentíny. Cesta stúpa po medzi domy, príchádzame na vrchol a cyklistiská značka nás vedie do lesa. To sme ešte nevedeli, čo nás čaká. Mraky nad nami a aj krátke hrmenie. Tlačíme bicykle lesnou cestou s občasným blatom. Tesne pred vrcholom začína pršať. Len čo sme prišli už za riadneho dažďa na vrchol lesa, spustily sa hromy a blesky. Išlo nám už pomaly o život. Prechádzame ponad vysoké smreky a blesky s hromamy pribúdajú. Pár šup bolo takých, že som mal dojem, že to trafilo vedľajší strom. Cestou plnou potokov vody, po modrej turistickej značke sme nakoniec dorazili na hlavnú cestu, asi 500m pod vrcholom. Prežili sme a to bolo hlavné, poniektorí mokrí do nitky si vyžmýkali trička pod búdkou zastávky autobusu. Mali sme na pláne cestou späť navštíviť drevené cerkvi, ale čas bol pokročilý, ponáhľali sme sa do Bardejova. Naša cesta z Kurovského sedla viedla už po hlavnej ceste do Tarnova a potom cez Rokytov a Mokroluh do Bardejova. Na našej strane neboli stopy po daždi, zatiaľ čo nám nad Krynicou išlo pomaly o život. Ešte sme zašli do Bardejovských kúpeľov /už na aute/ nabrať liečivej vody a okole deviatej sme sa vrátili domov. Tento krásne náročný cyklotrek nám ostane v pamäti nielen pre krásne Krynické kúpele, ale aj kvôli nenormálnej búrke, ktorá nás ohrozovala. Ale aj taká je krásna cykloturistika.