CYKLOTÚRA OKOLO STARINY 7.2014

TRASA :  STAKČÍN - JALOVÁ - STARINA - VEĽKÁ POĽANA - RUSKÉ - RUNINA -TOPOĽA - PRÍSLOP - STAKČÍN  - 59 km,

ÚČASTNÍCI : LAĎO, EDO, VIŤO, SEŇOR, PEŤO, LUKÁŠ

ČAS :   5 HOD.

Po daždivých dňoch sa nakoniec vyčasilo. Ráno okolo pol ôsmej sme sa šiesti zišli „kolo Andrija“. Naložili sme bicykle do dodávky a odfrčali do Stakčína. Po pol deviatej sme zaparkovali pri Armalese /hotel v Stakčíne/, poskladali bicykle a po spoločnom fote vyrážame na cyklotrasu Okolo Stariny. Zavolal mi kamarát a bývalý kolega Marián, že nás čaká pri závore k vodnej nádrži. Naša prvá zastávka po vstupe do národného parku Poloniny je pri Beskydskom Panteone. Ide o zviditeľnenie našich národovcov z Polonin. Na križovatke odbočujeme na Jalovú a asi po 300m odbočujeme vpravo k vodnej nádrži. Ešte v strmom stúpaní za zákrutou nás víta vstupná závora so strážnikom. Cyklisti majú vstup povolený, kontrolujú len auta. V bývalej vysídlenej obci Zvala je dnes odpust. Preto nás míňa počas cesty po križovatku na Zvalu niekoľko desiatok automobilov. Hneď za závorou nás čaká aj Marián. Zvítame sa a pokračujeme cestou lesom popri vode na sever, pod hranicu do Ruského. Prvá zastávka je na spomínanej križovatke. Pár stoviek metrov ďalej má Peťo „technické“ problémy, preto sa s colnou strážou vracia do Sniny. Zastavujeme sa na mieste Veľkej Poľany, kde navštívime vojenský aj obecný cintorín s rotundou a zrúcaninou cerkvi. Tu sme čakali na Eda, ktorý oznámil skutočnosti o Peťovi, takže pokračujeme ďalej do Ruského v šestici. Míňame asi dva kríže pri ceste aj niekoľko chatiek rodákov z Ruského. Je to nádherný kraj, Cyrocha je stále mohutný potok, „kyslíková“ cesta sa stále vinie vyššie a vyššie. Na križovatke v Ruskom odbočujeme vpravo na Runinu, stúpaní a miernych klesaní pribúda. Prichádzame na poslednú križovatku nad Starinou. Rozhodujeme sa odbočiť vľavo modrou značkou do Runiny. Tu však neodbočíme po turistickom chodníku, ale opäť serpentínovým stúpaním vlastne obchádzame Runinu a prichádzame na križovatku k trom studničkám. Edo s Lukášom idú obzrieť studničky, zatiaľ čo ja čakám na Viťa, Seňora a Mariána. Trojicu posielam dole do Runiny a ja ostávam čakať dvojicu. Nakoniec po štvrťhodinke odchádzam dole aj ja, lebo chlapci sa zdržali ako pri troch prameňoch tak obzreli kaplnku nad studničkami. Na kopci nad obcou míňam oddychujúcu trojicu a schádzam sám do Runiny, aby som našiel a navštívil kamaráta Jozefa na jeho chate. Asi po 15-tich minútach prichádzajú všetci do Jozefa, kde si na terase dávame nedeľný obed zo svojich zásob. Prišli sme do Runiny okolo pol druhej, nemáme sa kde ponáhľať, oddychujeme o trochu dlhšie. Ďoďo nám ponúkol kávu, veľmi dobrý čaj z vachty trojlistej a ešte niečo naviac. Asi po hodinke odchádzame dole do Topoli. Za návštevu tu stojí Park A.Duchnoviča a drevená cerkov nad parkom na kopci s vojenským cintorínom. Po prehliadke odchádzame na hlavnú cestu Ulič – Stakčín. Za križovatkou na Príslop ostáva Marián vzadu, zatiaľ čo my piati stúpame k hrádzi na Starine. Viťo s Edom prefrčali posledný kopec nad hrádzou, ja s Lukašom a Seňorom oddychujeme pri informačnej tabuli o vodnej nádrži, ja ešte idem na prístrešok nad cestou, aby som vyfotil vodnú nádrž a hrádzu zhora. Po rýchlom zjazde pod hrádzu a asi 5 km úsekom dole a po rovinke prichádzame do Stakčína, kde už prví dvaja odpočívajú. Pokiaľ si pripravujeme bicykle do dodávky, prichádza Marián. Zhodnocujeme spoločne trasu aj so zažitkami z nej.  Ešte jedno spoločné foto po úžasnej trase okolo Stariny, kedy aj počasie bolo na našej strane, lúčime sa s Mariánom a odchádzame pre Peťa do Sniny a potom už domov cez Pčolinné. Prešli sme zhruba 60 km a nastúpali sme cca 1000m. Škoda, že nás nebolo viac, lebo sme mali dobrý ako športový tak kultúrno-poznávací zážitok. Môžete ľutovať tí, čo ste ostali doma. Na budúce už neváhajte a pridajte sa k nám.