CYKLOTOUR 2015 LUTOWISKA-USTRZYKI DOLNE, 1.deň

TRASA 1. deň :  LUTOWISKA - SMOLNIK - PROCISNE - STUPOSIANY - PSZECZELINY - MUCZNE - TARVAWA NIŽNA - MUCZNE - STUPOSIANY - SMOLNIK - LUTOVISKA- 62 km,

ÚČASTNÍCI :  LAĎO, EDO, ĎOĎO, VASIĽ, RADO A SEŇOR

ČAS :   5 HOD. -  pohodové tempo, asi polovica trasy lesnou a poľnou cestou

Termín na Cyklotour 2015 sme dohodli až v priebehu júla, keďže až vtedy sme vedeli, kedy a kto bude mať svoju rodinnú dovolenku. Päť dní sme teda vymedzili na svoju cykloturistiku. Plán putovania som si pripravil už niekoľko mesiacov vopred. Samozrejme, že som počítal s cestou v dodávke, preto aj miesto pobytu bolo vybrané trocha ďalej. S dodávkou sme vlastne ušetrili presuny a viac nám ostalo na samotné cyklotúry. Týždeň pred akciou sme sa zišli v Lune, kde som predstavil podrobný plán cesty, ako aj itinerár na jednotlivé dni cykloturistiky. Počítal som s tým, že budeme chodiť bez batožiny, ale na druhej strane som bral do úvahy aj profil jednotlivých tratí, keďže išlo o hornatý kraj. Veď samotné Lutowiska, kde sme mali nocľah sa nachádzajú vo výške 650m n.m. , preto jednotlivé etapy nepresahovali 65km, skôr sa pohybovali okolo 55km. Jasná už bola aj pätica účastníkov a to EDO, LAĎO, ĎOĎO, RADO a SEŇOR. Ako posledný bol VASIĽ, ktorý musel riešiť ešte svoju dovolenku a hlavne presun z nového pôsobiska domov. Nakoniec sa všetkým podarilo dostaviť sa na čas.

Nakládka bicyklov bola v stredu 26.8. o 7:00 „kolo Andrija“, po pobalení sme sa presunuli ešte do Tesca, aby sme doplnili zásoby na päť dní. Cesta do Lutowísk bola dlhá – 100km a zaujímavá k tomu, keďže nás stopli colníci vo vnútrozemí tesne pred koncom cesty. Urobili kontrolu všetkých dokladov a prelustrovali nás. Keď videli, že sme cyklisti, hneď sa dali do reči kde sme sa vybrali a pod. Pravdu povediac boli celkom slušní a v pohode. Potom sme si aj uvedomili, že sme blízko pri ukrajinských hraniciach aj z tohto dôvodu plynie ich kontrolná činnosť. Takéto hliadky sme potom stretávali skoro každý deň pri svojich presunoch. Po dorazení do Lutowisk, najprv sme strediskom gminy prešli a pozerali po ubytovaní. Došli sme až k veľkej chate (hotelu) nad obcou, kde je pekná vyhliadka na samotnú obec, ako aj na juhovýchodné Bieszczady.  Keďže chata bola plná, vrátili sme sa späť, zaparkovali pred obchodom a hneď vedľa  sme našli ubytovanie u Andreja. Keď nás domáca pani povodila po ubytovacích priestoroch, bolo z našej strany rozhodnuté, že tu ostávame. Pôvodný návrh bol s nocľahom na dva dni v Lutowiskach a dva dni v Ustrzykoch Dolnych. Keď nám domáca spustila cenu z 35 na 33 zlotych, rozhodli sme, že tu zotrváme všetky štyri noci.

Vybaľujeme teda batožinu aj bicykle a pripravujeme sa na prvú cyklotúru. Počasie je premenlivé, ale súvislý dážď to nieje. Z Lutowisk odchádzame na juh, dole kopcom do Smolníka ďalej na Stuposiany, pri Pszczelinach sa zastavujeme na odpočívadle a pri informačných tabuliach na ľavej strane cesty. Po pár kilometroch odbočujeme vľavo poľnou cestou na Muczne, lebo odbočku cesty na Muczne sme zámerne minuli, aby to bolo pestrejšie. Boli sme práve na moste cez riečku Wolosate, keď sa viac rozpršalo, tak sa vraciame k predajnému stánku pri spomínanej odbočke. Porozprávali sme sa s predávajúcim pánom, kúpil som si knihu Na roweroch v Bieszczady, v ktorej nám hneď pán ukázal trasu, po ktorej chceme ísť. Dážď po pár minútach ustal a už viac nepršalo. Prešli sme lesnou štrkovou  cestou najvyššie stúpanie tohtoročnej cyklotour 828m  a zišli sme k obore so zubrami. To bola „podívaná“, zubry na živo sme videli po prvý krát. Z výhľadových plošín sa dali zubry nerušene pozorovať, ale priblížili sme sa aj  blízko k ohrade, odkiaľ bolo fotenie ešte lepšie. Bolo tam okolo 12 kusov, ako mláďatá, tak kapitálne kusy samcov. Tu stretávame aj väčší počet turistov a návštevníkov zverinca. Odtiaľ naša cesta smeruje hore po asfaltke do Muczneho a potom ďalej dole do Tarnavy Nižnej a Vyšnej. Táto cesta ide už Bieszczadským národným parkom popri rieke San, ktorá tvorí hranicu s Ukrajinou. Prichádzame k veľkému prístrešku, kde dávame nejakú tu svačinku a vraciame sa späť. Naša cesta však nevedie späť po tej istej trase, odbočujeme na poľnú cestu, ktorá ide okolo rieky San ďalej na sever. Po poli trocha tápame, ale nachádzame turistický chodník lesom a aj dreveným chodníkom  sa dostávame na poľnú cestu, ktorou prichádzame na Džwiniacz Górny, kde je cintorín a pozostatky cerkvi, ako aj informačná tabuľa o vysídlenej obci. Odtiaľ po malej obhliadke ideme poľnou panelovou cestou asi 3-4km, tou sa dostávame von z národného parku na lesnú cestu, ktorou prídeme asi 2 km pod Muczne a asfaltkou prichádzame na hlavnú cestu na Lutowiska. V Smolníku odbočujeme vpravo k drevenej cerkvi Archaniela Michala z roku 1791 a k Vlčej jame čo je penzión – drevený zrub nad jazerom, kde si návštevníci môžu nachytať ryby, alebo sa len počlnkovať. Tu si dávame čapaka, lebo domov to už máme blízko. Do Lutowisk po 62. km prichádzame okolo pol ôsmej. Večer ešte preberáme dnešnú trasu a hodnotíme naše dojmy, nastúpané bolo dnes 740m.   Sme nadmieru spokojní, už sa tešíme na ďalší deň. Aj počasie už má byť lepšie.