CYKLOTÚRA KOLONICKÉ SEDLO-BEŇATINA 6.2015

TRASA :  KOLONICKÉ SEDLO -STRIHOVCE-ŠMIGOVEC- HRABOVÁ ROZTOKA - PODHOROĎ -BEŇATINA - INOVCE - RUSKÝ HRABOVEC - DÚBRAVA - UBĽA - LADOMIROV - KOLONICKÉ SEDLO-OBSERVATÓRIUM - 60 km,

ÚČASTNÍCI : ŽELA, LAĎO, VIŤO, ĎOĎO, ĽUBO, IVO

ČAS :   4,5 HOD. - čistej jazdy, pohodové tempo, kopcovitý terén

Po predchádzajúcej dohode sa schádzame pred múzeom o 7:30 a nakládame bicykle do dodávky. Smer je jasný - Kolonické sedlo - parkovisko pri observatóriu. Cestou ešte volám kamarátovi Mariánovi zo Sniny, ktorý sa tiež rozhodol ísť s nami. Po vybalení bicyklov okolo pol desiatej vyrážame popri hvezdárni hode do kopca na cestu popod Sninským kameňom. Tu čakáme na Mariána, ktorý k nám prišiel od Sninských rybníkov. Odtiaľ už p1310157.jpgsiedmi pokračujeme  vľavo na Strihovce a potom do Šmigovca, kde sa zastavujeme na prehliadku drevenej cerkvi. Kostolík sa práve čiastočne rekonštruuje, v opačnom prípade by v krátkom čase bol nenávratne preč. Zo Šmigovca ideme do Hrabovej Roztoky, kde sa tiež nachádza drevená cerkev v podstatne lepšom stave ako v Šmigovci. Ide Národnú kultúrnu pamiatku, kostol sv. Bazila Veľkého z r. 1750 je trojpriestorová zrubová stavba so šindľovou strechou. Leží vľavo na kopci nad obcou. Oproti vpravo je novší, murovaný pravoslavný chrám. Popri potoku stúpame hode po lesnej asfaltovej ceste. Cesta hoci ťažká, je príjemná tým,že vedie lesom a teda ideme po chládku, lebo "Oskar"sa predstavuje v  celej svojej kráse.Aj keď nechtiac, minuli sme odbočku na Ruskú Bystru. Tým sme sa z lesa dostali priamo na štátnu cestu, vedúcu na Sobrance. Schádzame teda do dedina  Podhoroď, na jej konci obdočujeme vľavo na Beňatinu a Inovce. Hneď za križovatkou začína stúpanie a potom po dlhšom zjazde prichádzame do Beňatini. Za dedinou odpočívame pri prvej odbočke pri kríži.  Asi 1km za dedinou vpravo je odbočka p1310313.jpgúzkej asfaltovej cesty, ktorá nás privádza k smaragdovému jazeru v bývalom kameňolome. Neodoláme a ideme sa okúpať, voda je veľmi príjemná. Zarážajúce je to, že tu nieje žiadne odpočívadlo, lavička a pod. preto jeme po stojačky a na slnku. Ani sa nieje kde schovať. Po asi hodinke odchádzame z cieľa nášho cykloputovania opäť stúpaním do Inoviec. Tu ideme opäť pozrieť drevený kostolík svätého Michala Archanjela z roku 1836, ktorý je vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. Po krátkom odpočinku ideme ďalej rozbitou asfaltovou cestou do Ruského Hrabovca, potom cez Dúbravu do Uble. V miestnom motoreste sa občerstvujeme pri pive, káve a nealku. Vraciame sa späť a ideme na Sninu. Pár kilometrov za Ubľou začína najprv mierne, potom väčšie stúpanie cez Ladomirov až na vrchol Kolonického sedla, kde je odbočka k hvezdárni. Prešli sme 60 km v pohodovom tempe ale v náročnom teréne. Toho bolo asi tretina trasy. Napriek tomu stálo to za to. Cyklotúra sa nadmerne vydarila a doporučujem ju všetkým, ktorí chcú trochu drevených kostolíkov, trochu prírody a aj kúpania.

Fotoalbum bude zverejnený neskôr.